Thursday, April 14, 2011

Study Week sudah bermula....!!!


Study week dah bermula,argghhh ~~~
Semua buku bersorak keriangan krn akhirnye tuan nya membuka & membaca nya...haha

Macam nie rupenya tuan punya buku...aduyaii!!! o_O

Hari aku nak kongsi cara-cara menghilangkan stress stdy yg terlampau, antara cara yang aku tahu :
  • Selepas berlambak-lambak fakta @ formula kita ingat rehat sebentar bersama Kitkat, tarik nafas dalam-dalam then lepas slow-slow, buat lah berulang-ulang kali supaya oksigen dpt dibekalkan ke otak kita. Pastikan anda amek oksigen jew,jgn tarik hidrogen skali...haha (melawak jap)
  • Then,tempat yang korang nak stdy tu mestilah luas,bersih,tenang,selesa. Kalau aku lagi suka study kat tempat yg ada meja n kerusi and luas r,senang aku nak sepah kan buku2, kertas2 and segala bagai alat tulis...haha...

Aku prefer bilik macam nie luas dan warna hijau,tp kalau boleh meja tu kasi besar lagi
  • Selain tarik nafas dalam2,korg boleh gak regangan tangan, kaki n kepala. Sebab kita dah duduk lama so haruslah seluruh anggota badan lenguh2. Korang boleh berdiri n keluar bilik jalan2 jap,mengeliat @ buat rengangan lembut. Kalau yg suka mematah-matahkan jari tu mesti die akan rase nikmat gler bile dgr kruk krak kruk krak(bunyi jari dipatah2kan).
  • Korang boleh gak nak praktik kan jeritan ngeri korang tp tgk tempat lah ek, org kate menjerit pon dpt lepas kan stress,tp aku x pernak try lagi lah. Takot aq try nanti cair taik telinga semua org,hahaha... : p
  • Selesaikan dulu segala problem yg berserabut dalam otak korang. Kalau korang biarkan masalah2 tu menyemak dlm otak korg nanti semua yg korg stdy x masuk punye. Mintak lah bantuan rakan-rakan @ org terdekat. Luahkan dan cari jalan penyelesaian.

Jangan serabotkan otak anda!!!
  • Then,keluar lah bersukan. Korang semua mesti ada sukan yg diminati kan?? Contohnya,main badminton,chess,berlari,main batu seremban ke,jogging ke and byk lagi lah. Jgn asyik duduk bilik stdy jep,x berkembang otak tu. Kalau kolej dkt ngan pantai macam aq nie boleh lah jalan2 kat pantai smbil cuci mata and otak....hahaha

Macam2 sukan kite boleh buat,majulah sukan utk negara!!!
  • Tidur. Nie memang aktiviti yg paling aku suka lah...hahaha... Jangan terlalu memaksa diri utk study. Otak kita juga memerlukan rehat. Masa kita tidur otak akan susun balik ingatan kita,so tidur sgt penting.
  • Last but not least, solat dan baca Al-Quran. Nie adalah cara yang paling mujarab antara byk2 cara. Jika kita ingin melakukan sesutu,kembalilah kepada Allah SWT. Berzikir pon dapat menguatkan ingatan,so byklah berzikir.


Banyak lagi cara sebenarnya,tapi tu terpulang kpd diri masing-masing,bak kate pepatah tepuk dada,tanya selera. Aku hanya memberi beberapa cadangan. Tapi alang2 tu aku nak bagi nasihat gak kpd diri aku dan rakan2 yg lain, jangan lah asyik on9 FB je,nanti terkena badi on9 fb. Aku pon dlm usaha nak kurangkan kadar mengonline fb. Wish me luck : D





Pesanan penaja :
Good luck kpd semua rakan2 yg nak exam,study smart not study hard. Semoga kita semua berjaya dunia dan akhirat. Amin : )

p/s : kpd Cik Syazwani y gedik a.k.a Kak Long good luck 4 ur last paper chemistry. Buat molek2,x ingat formula ingt aq, mesti formula tu aq muncul tbe2...haha : p

No comments: